Writing practice: using words learned while reading Harry Potter in Norwegian

I decided to write something to get my mind off my homework. It is not creative at all and quite short, but I did manage to use several constructions and words I learned while reading Harry Potter og Fangen fra Azkaban (I am reading chapter 8/22 now). This is a good sign, as it shows that reading helps improve my knowledge of Norwegian. The phrases and words are:

Bestemme seg for å gjøre noe: to decide to do something
Fortsatt: still
Ikke gjøre noe igjen: not do something again
Ikke heller: neither

Here is the text:

Jeg synes at jeg burde skrive noe her på Lang-8, siden jeg har ikke gjort det for lenge. I januar bestemte jeg meg for å skrive minst femti tekster dette året, men jeg har bare skrevet femten norske inlegg og det er allerede november. Jeg må fortsatt skrive noen tekster om reisen min til Italia, men jeg har ikke lyst til å gjøre det i dag. Derfor skal jeg ikke skrive om denne igjen (den siste gangen at jeg skrev noe hadde jeg ikke gjort det heller).
Naturligvis lærer jeg fortsatt norsk og jeg vil fortsette med det til jeg har lært å snakke det flytende! Samtidig lårer jeg fransk også – jeg går på franskkurs på universitetet hvor jeg studerer lingvistikk. Franskkurs er dessverre ikke så hyggelig som norsk, fordi jeg synes det er vanskeligere og jeg må gjøre mange hjemmelekser hver uke. Men jeg vil gjerne lære fransk.

Leave a Reply

